24 Kasım 2011 Perşembe

Yüksek EQ'lu Bir Çocuk Yetiştirmek

Yazar:LAWRENCE E.SHAPIRO
Çocuklarla ilgili konularda kitaplara başvurmayı sevmişimdir hep.
Benden önce de insanların çocukları vardı:)
Bu yüzden denenmiş ve onaylanmış uygulamaları kullanarak ne kendimi ne çocuğumu yıpratayım felsefesine sahip olduğumdan arkadaşlarımdan biri bana bu kitabı hediye etti;çağımızın konusu EQ.
Kitap,1997 yılında yazıldıgı için bazı istatistiklerin güncellenmesi lazım ancak içinde çok güzel analizler var.
Giriş kısmında nöroanotomi gibi beynin teknik detaylarından bahsederek uzun bir girişle başlamış olsa da, ilerleyen bölümlerinde pratik ve uygulanabilir öneriler sunuyor.
Bu kitabın daha önce okuduklarımdan en önemli farkı Callio anne babası modelinden çıkıp daha realist olması:)
Sizinle paylaşmak istediğim alıntılar aşağıdadır:

*Yeni Zelanda'da Otago Üniversitesi'nden siyaset felsefecisi Flynn'e göre,IQ bu yüzyılın başlarında ilk ölçüldüğünden bu yana ,20 puanın üzerinde artmıştır.Bu,evrim modelleri hakkında bildiklerimize meydan okuyan bir bulgudur.Flynn Etkisi olarak bilinen bu artışın kesin nedenleri açık değilse de, bir dereceye kadar yeni doğmuş bebeklere daha iyi bakılması ve genel sağlık bilinciyle açıklanabilir.Flynn bu artışın en azından bir bölümünün,2.Dünya Savaşı'ndan bu yana ebeveynlikte değişikliklere yol açtığını belirtiyor.
Yine de çelişkili bir biçimde,her çocuk kuşağı bir öncekinden daha zeki gibi görünürken,duygusal ve sosyal becerileri adeta zayıflamaktadır.Eğer EQ'yu ruhsal sağlıkla ve diğer sosyolojik istatistiklerle ölçersek,bugünkü çocukların önceki kuşaklardan birçok açıdandaha kötü durumda olduğunu görebiliriz.

*Bu kitabın tamamında göreceğimiz gibi,eğer yüksek EQ'lu bir çocuk yetiştirmek istiyorsanız fazla katı olmanız,fazla yumuşak olmanızdan iyidir.

*Amerika'da birçok okul,liseden mezun olmanın bir koşulu olarak toplumsal hizmeti zorunlu tutmaya başlamıştır.Eğitim Araştırmaları Servisi tarafından 1994'te yapılan bir ankete göre,Amerika'daki kamusal ve özel okulların %30'undan fazlası toplum hizmetini mezuniyet için şart koşmuştur ya da yakın gelecekte uygulamayı planlamaktadır.(yorum:eski bir istatistik bu,güncel rakam artmış olabilir)

*Utanç ve suçluluk,duygusal "kötü adamlar" değildir.Yerinde kullanıldıkları zaman,anne-babaların çocuklarına ahlaki değerleri öğretebilmelerini sağlayan önemli yöntemlerdir.

*Yıllardır psikologlar çocuklara öykü okumanın ve anlatmanın olumlu etkilerini vurgulamaktadır.Öyküler insanların sorunlarını gerçekçi bir biçimde nasıl çözdüklerini gösterebildikleri için,çocuklara gerçekçi düşünmeyi öğretmenin iyi bir yoludur

*Küçük çocuklar,sorun çözmeyi deneyim yoluyla öğrenirler.Sorunların üzerine atlayıp kendiniz çözmek yerine,onları çözmeye teşvik edin.Aile toplantıları yoluyla ve kendi hayatınızda gerçek sorunları nasıl çözdüğünüzü çocuklarınıza göstererek,evinizde bir sorun çözme ortamı yaratın.

*Mizah,önemli bir sosyal beceridir.Yetişkinlerde olduğu gibi çocuklarda da en değerli kişilik özelliklerinden biridir.Çocuklarınızı şakalar yapmaları ve zor durumlarda bile mizahi bir yön bulmaları için cesaretlendirin.
Kendiniz örnek olarak faturalarınıza bakarken komik yüz ifadelerine bürünün.

*Benjamin Spock'un 1945'te yayımlanan klasik kitabı "Baby and Child Care" ile başlayıp 1960 ve 1970'lerde hümanist psikolojinin rağbet görmesiyle ivme kazanan son elli yıl içinde psikologlar ve eğitimciler,çocukların "kendilerini iyi hissetmelerine" yardımcı olmanın önemini vurgulayarak çocuk bakımı ve eğitiminde çocuk merkezli bir yaklaşımı savunmuşlardır.Ancak şimdi özsaygı akımının "öz" üzerinde aşırı durmuş olabileceğini öğreniyoruz.Çocuk merkezli yaklaşımın abartıldığı evlerde yetişen çocuklar,benmerkezci yetişkinler haline geliyorlar.

*Hislerin açıkça ifade edildiği ve tartışıldığı ailelerde çocuklar duyguları hakkında konuşmak ve onları iletmek için sözcük dağarcıklarını geliştirirler.Hislerin bastırıldığı ve duygusal iletişimin engellendiği ailelerde ise çocukların duygusal yönden dilsiz olmaları büyük bir olasılıktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder